ربا از نظر اسلام و اهل بشریت
دسته بندي :
علوم انسانی »
حقوق
بخشی از متن:كساني كه ربا ميخورند (در قيامت) بر نميخيزند، مگر مانند كسي كه بر اثر تماس شيطان، ديوانه شده است (نميتواند تعادل خود را حفظ كند؛ گاهي زمين ميخورد و گاهي بر ميخيزد). اين بدان سبب است كه گفتند: «داد و ستد هم مانند رباست (و تفاوتي ميان آن دو نيست.)»؛ درحالي كه خدا بيع را حلال و ربا را حرام كرده است. (زيرا فرق ميان آن دو بسيار است) و اگر كسي اندرز الهي به او رسد و (از رباخواري) خودداري كند، سودهايي كه در گذشته (پيش از نزول حكم تحريم) به دست آورده، مال اوست (و اين حكم، گذشته را در بر نميگيرد) وكار او به خدا واگذار ميشود (گذشته او را خواهد بخشيد) ولي كساني كه باز گردند (و بار ديگر اين گناه را انجام دهند) اهل آتشاند و هميشه در آن ميمانند.
فهرست مطالب:پيشگفتار
اثر مال حرام در نسل انسان
بخش اول: مسائل اساسي و پيش نيازها
ربا در لغت و اصطلاح شرع و اقتصاد
تاريخ جايز شمردن رباخواري
1 ـ فاسق بودن رباخوار
2 ـ اثبات كفر براي رباخوار
3 ـ در آتش سوختن رباخوار و سوزاندن سرمايه او
كيفر عمومي رباخوار در دنيا
1 ـ هلاكت جامعه
2 ـ وقوع زلزله و خورشيدگرفتگي
كيفر رباخوار در آخرت
الف ـ كيفر در برزخ
ب ـ مجازات در قيامت
تحريم ربا در قرآن
1. مرحله اول به صورت پند و اندرز
2. مرحله دوم به شكل عبرت آموزي از يهود
3. مرحله سوم به صورت نهي جزيي در بعضي موارد يا نهي آشكار ابتدايي
4. مرحله چهارم به صورت تحريم مطلق ربا
چند نكته تفسيري در آيات ربا
تفسير احسن الحديث
ربا در روايات
-
راهنمای استفاده:
مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته حقوق و معارف اسلامی
-
محتوای فایل دانلودی:
در قالب فایل word و قابل ویرایش