بررسي رابطه بين هوش هيجاني و سلامت عمومي در بين دختران دبيرستانی

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
مقدمه:
طرفداران اصلي روان شناسي انسان گرايانه در اين دهه گوردن آلبورت، آبراهام مازلودكارل راجرز عقيده دارند كه يكي از احتياجات ضروري و مبهرم انسان اين است كه نسبت به خودش احساس خوبي داشته باشد هيجان هاي خود را مستقيماً تجربه نمايد و از نظر هيجاني رشد كند.
در حيطه روان شناسي انديشمندان بزرگ از طرفي به علت شناسي دردهاي رواني انسان و از طرف ديگر به طرح روش هايي براي بهره مندي انسان از ظرفيت كامل خود در جهت سلامت عمومي پرداخته اند كه همه در جاي متبول و هريك تكامل بخش و يا حداقل مپوش نظريه هاي خود بوده است. فرويد به عنوان چهره ي معروف، روان شناسي نيروي اول معتقد است هسترمركزي روان نژندي يانوردتيك اضطراب است. اضطراب يك ترس دروني شده است ترس از اينكه مبادا تجارب دردآور گذشته يادآوري شوند. (شفيع آبادي و ناصري 1384).
هدف از رمان درماني در اين ديدگاه ايجاد سلامت عمومي است. سلامت عمومي دو جنبه دارد يكي هدف از آن سازگاري با محيط بيروني ديگري سازش با محيط دروني، محيط مجموعه عوامل و امكاناتي است كه مراجعه مي تواند از آن ميان براي توسعة توانايي هاي خود به منزلة يك انسان آزاده دست به انتخاب بزند (با باترسون 1996 به نقل از شفيع آبادي 1383).
در سراسر جريان روانكاري در درجة اول بر روشن سازش احساسات و عواطف تأكيد مي كند اين احساسات شامل، اضطراب، خصومت وعشق و رنجش و ... و امثال اينها مي شود به مرور كه احساسات روشن تر مي شوند. دفاعهاي كه آنها را از نظر به دور مي دارند نيز واضح تر مي شوند و به مرور كه مراجع پذيرش بيشتري را از جانب درمانگه احساس مي كند . عشق علاقه او به خودش افزايش مي يابد ، مي تواند احساسات خود را تحمل كند و از دست زدن به دفاع هايي كه ديگر براي كنترل احساسات لزومي ندارد، بپرهيزد (شفيع آبادي ـ 1384).
به عقيده مازلو (1970) بزرگترين كشف فرويد اين است كه علت عمده بيماريهاي رواني به ترس از دانش درباره خويشتن، درباره هيجان ها، تكانش ها، خاطرات، استعداد ها و ... بطور كلي اين نوع ترس دفاعي است به اين مفهوم كه نوعي حمايت از عزت نفس ما و از عشق و احترام ما به خودمان به شمار مي رود ما گرايش داريم كه از هر نوع دانشي كه بتواند باعث شودكه خودمان بدمان بيايد يا احساس حقارت كنيم. (مازسو ترجمه رضواني ـ 1379).

فهرست مطالب:
فصل اول: مقدمه و کلیات
    مقدمه                                             
    بيان مسأله                                        
    اهميت و ضرورت تحقيق                                
    اهداف تحقيق                                     
    فرضيه هاي تحقيق                                     
    متغيرهاي تحقيق                                     
    تعاريف عملياتي و نظرية واژه ها در مفاهيم                     
فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق                                    
    هيجان                                         
    تعريف هيجان                                     
    مناطق مهم مغز در رشد هيجان                             
    هوش هيجاني                                     
    مدل توانايي هوش هيجاني                                
    هوش هيجاني و شخصيت                                 
    عواطف در متون نظريات شخصيت                          
    هيجان و آسيب شناسي                                
    رابطه هيجان ، شناخت و رفتار                            
    هوش هيجاني و سلامت رواني                             
    ديدگاههاي ماير و سالوي در آموزش هوش هيجاني                 
    اكتساب هوش هيجاني                                
    انواع هيجانات اساسي                               
    تحقيقات انجام شده در خارج                             
فصل سوم: روش تحقیق
    جامعه مورد مطالعه                                  
    حجم نمونه                                        
    روش نمونه گيري                                    
    ابزار اندازه گيري در تحقيق                            
    روش تحقيق                                       
    روش آماري مربوط به فرضيه ها                        
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته ها
    نمرات خام آزمودنیها از آزمون هوش هیجانی و سلامت عمومی در رابطه با فرضیه دانان
    تجزیه و تحلیل داده ها                                
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری                          
    بحث و نتیجه گیری                                    
    پیشنهادات                                        
    محدودیت ها                                        
منابع و مآخذ                                       
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 5054 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 79

حجم فایل:226 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش