تحقیق بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانش آموزان

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
مقدمه:
سالها تصور مي شد كه هوش افراد (IQ)  موفقيت آنها را در زندگي تعيين مي كند. مدارس براي ثبت نام دانش آموزان در برنامه هاي مختلف و همچنين شركت ها و كارفرمايان براي انتخاب افراد، از آزمون IQ‌ استفاده مي كردند. ولي در ده سال اخير محققان دريافته اند كه IQ تنها شاخص موفقيت افراد نيست. اكنون توجه به سمت هوش هيجاني  (EQ) بعنوان شاخص ديگر موفقيت افراد محسوب مي شود هوش هيجاني نوع ديگر باهوش بودن است و شامل درك احساسات خود براي تصميم گيري مناسب در زندگي است.  EQ تنها توانايي كنترل حالتهاي اضطرابي و كنترل واكنشهاست. اين به معني پرانگيزه و اميدواربودن بكار و رسيدن به اهداف است. بطور كلي EQ يك مهارت اجتماعي است و شامل همكاري با ساير مردم، كاربرد احساسات در روابط و توانايي رهبري ساير افراد مي باشد.
باتوجه به اهميت هوش هيجاني در زندگي، لزوم دسترسي به ابزار سنجش مناسبي در اين زمينه وجود دارد كه متناسب با فرهنگ و جامعه ايراني قابل كاربرد مي باشد. (گنجي ، 1384)
توانمنديها و شايستگي هاي اجتماعي و هيجاني از عوامل تعيين كننده و تاثيرگذار بر سلامت رواني و موفقيت تحصيلي محسوب مي شود (آستين ، سالكومنك ، الگن  (2005)، پاركر ، ساموفلد  و هوگان  (2004). شايستگي هايي كه مي توانند پيامدهاي نامطلوب عوامل استرسزا را كاهش دهند و تاثيرگذار بر سلامت رواني  و موفقيت تحصيلي  محسوب مي شود.
خاستگاه نظري هوش هيجاني است كه بوسيله سالوي  و ميير  پيشنهاد شد. هوش هيجاني بعنوان يك توانايي عبارتست از ظرفيت ادراك و ابراز و شناخت و كاربرد و اداره هيجانات در خود و ديگران (سالوي ويسر 1997).
در این پژوهش محقق بر آن است که رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روانی دانش آموزان پسر 7 تا 14 سال شهر مشهد مورد بررسی قرار خواهد داد.


فهرست:
مقدمه
بیان مسئله
فرضیات
اهداف پژوهش
ضرورت اجرای پژوهش
پایه نظری و علمی پژوهش
تعريف هوش
تاريخچه هوش:
- هوش از ديدگاه گاردنر :
هوش ديداري:
هوش كلامي:
هوش منطقي:‌
هوش بدني:
هوش موسيقي
هوش درون فردي
هوش برون فردي
طبقه بندي افراد از نظر هوشي:
الف/ عقب مانده ذهني
عوامل موثر بر هوش
1- تفاوت جنسي
2-جمعيت خانواده و ترتيب تولد
3-پايگاه شغلي پدر و مادر
4-پايگاه اجتماعي و اقتصادي
5-عوامل فرهنگي و محيط آموزشي
شدت هيجان
پايايي هيجاني
خلوص هيجان
تعاريف هيجان :
نظريه هاي هيجاني
نظريه جيمز – لاك :‌
هيجانهاي اوليه :
(بعد ترس)
(بعد شادي)
(بعد اندوه)‌
(بعد پذيرش)
(بعد تنفر)‌
(بعد تعجب)
(بعد انتظار)
تاريخچه بهداشت رواني
مكانيسمهاي رواني
1-واپس زدن يا سركوب كردن
-تعويض  يا جابجايي
3-برون فكني  يا فرافكني
-جبران يا تلافي 
5- خيالبافي (رويا پرستي)
6-همانند سازي (تشبيه)
7-انكار يا انكار واقعيت 
8-بازگشت كودك نشي، عقب نشيني 
9- دليل تراشي 
10- واكنش معكوس يا عكس العمل سازي 
11- تظاهر به بي ميلي
12- درونفكني 
13- پرخاشگري 
تحقيقات داخلي :
روش تحقیق
جامعه پژوهش، حجم نمونه و روش نمونه گیری
روش آماری تحلیل داده ها
ابزار سنجش
پرسشنامه GHQ‌ 28 سوالی
پرسشنامه هوش هیجانی بار-اون
تفسير نتايج هوش هيجاني
بهره برداران بالقوه دستاورد های پروژه
منابع فارسی و لاتین

دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 3448 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 41

حجم فایل:311 کیلوبایت

 قیمت: 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب برای دانشجویان رشته های روانشناسی و رشته های مرتبط


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب Word و قابل ویرایش