تحقیق درمورد بررسي رابطه سواد رسانه اي با سبك زندگي

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی
مقدمه:
بسياري تصور مي كنند كه كم و بيش داراي سواد رسانه اي هستند. نام بسياري از تارنماها, آهنگ ها, كتاب ها, مجله ها, فيلم ها و برنامه هاي تلويزيوني را مي دانند. چهره و نام شخصيت هاي مشهور را تشخيص مي دهند. مي دانند كه چه طور بايد مطالعه كنند. به راحتي مي توانند موضوع اصلي را در فيلم هاي سينمايي و برنامه هاي تلويزيوني پيگيري كنند. معني اصطلاحاتي چون فلش بك را دانسته و مي دانند وقتي موسيقي متن ملايم يك فيلم با پاي نهادن يكي از شخصيت هاي فيلم به صحنه اي خطرناك اوجي تكان دهنده مي گيرد, بايد بترسند. حتي ممكن است در انجام بازي هاي يارانه اي, دانلود آهنگ و آپلود ويدئو در صفحه اينترنتي شخصي مهارت لازم را داشته باشند. به طور مشخص مي دانند كه چه طور خود را در برابر رسانه ها قرار داده, اطلاعات را جذب كرده و خود را با آن ها سرگرم كنند. آيا اين افراد داراي سواد رسانه اي هستند؟ بله البته. حجمي عظيم از اطلاعات را به دست آورده و مهارت هايي مهم را بسط داده اند. توانايي صحبت كردن با زباني مشخص, خواندن, فهم تصاوير و پيگيري روايات دستاوردهايي هستند كه اغلب آن ها را بديهي مي انگارند. نبايد از فعاليت هايي كه در آن ها موفق بوده اند صرف نظر كنند. با اين وجود طرح اين موضوع نيز مهم است كه تمام انسان ها مي توانند بسيار بيشتر از وضعيت فعلي سواد رسانه اي كسب كنند.شايد سطح سواد رسانه اي برخي افراد به اندازه زماني باشد كه نوجوان بوده اند. از آن زمان تا كنون بنيان اطلاعاتي آن ها در برخي از انواع پيام هاي رسانه اي نظير آهنگ هاي عامه پسند, فيلم هاي سينمايي, برنامه هاي تلويزيوني, بازي هاي رايانه اي و تارنماهاي اينترنتي رشدي چشمگير داشته است. در عين حال بنيان اطلاعاتي افراد در حوزه هاي ديگر مانند چگونگي توليد و برنامه ريزي پيام ها, مالكيت رسانه ها, اقتصاد و صنعت رسانه اي و چگونگي اعمال تاثيرات مستمر رسانه اي بر فرد و سبك زندگي مخاطب رشدي چندان نداشته است. از اين رو سطح فعلي سواد رسانه اي افراد به آن ها اجازه مي دهد كارهايي زياد با رسانه ها انجام دهند. با اين وجود اگر دانش خود را در ساير حوزه ها نيز پرورش دهند مي توانند با كسب كنترل بيشتر, رهايي هر چه بيشتر خود را از مواجهات رسانه اي تمرين كنند(پاتر,1391,صص17و18).هر چه بيشتر افراد نسبت به عملكرد رسانه ها و چگونگي تاثير آن ها بر مخاطب آگاه شوند, كنترلي بيشتر بر تاثيرات رسانه اي داشته و بيشتر خود را از مخاطبان معمولي رسانه ها كه اداره بخشي عظيم از زندگي خود را بر عهده رسانه ها گذاشته اند, بدون اين كه آن ها را بشناسند; جدا مي كنند. اداره بخشي عظيم از زندگي خود را بر عهده رسانه ها گذاشتن يعني چيزي بيشتر از صرف زمان و پول هر چند هر دو اين ها نيز قابل توجه اند. رسانه ها به طور معمول عادات رويارويي افراد با رسانه ها را برنامه ريزي مي كنند. نحوه نگريستن افراد به جهان را با طرح انتظارات شان از نحوه مصرف, روابط, جذابيت, موفقيت, شهرت, سلامت, حوادث داراي ارزش خبري, مسايل و راه حل ها توسط رسانه ها برنامه ريزي شده است. در سطحي به نسبت پايين از سواد رسانه اي, افراد به اندازه كافي مي دانند كه چه طور به پيام هاي رسانه اي دسترسي پيدا كنند ولي به اندازه كافي قادر نيستند از خود در برابر تاثيرات چشمگير و مداوم رسانه اي در چارچوب شكل دهي به ادراك افراد از زندگي محافظت كنند.اگر سبك زندگي افراد را در تعريفي موجز ترجيحات فردي در رفتار شخصي و مجموعه اي از طرز تلقي ها, شيوه هاي رفتاري, حالات و سليقه ها بخوانيم همين كه رسانه ها به تدريج زندگي را براي مردم تعريف كردند رفتار, نگرش ها و عواطف اين افراد با اين تعريف هم جهت مي شود. رسانه ها به دليل حضور مداوم و موثر در ايجاد و شكل گيري سبك هاي جديد زندگي از جاذبه هاي عيني و مجازي برخوردارند كه نه تنها مي توانند نيازهاي اجتماعي افراد را به نوعي برآورده سازند بلكه فراتر از آن, در ساخت انسان جديد بر اساس نوعي از تفكر جمعي كه در فرهنگ خاص هويت مدار ريشه ندارد تاثيرگذاري جدي داشته باشند. دستيابي به سطحي بالاتر از سواد رسانه اي به افراد اين توانايي را مي دهد تا به تدريج تعاريف رسانه اي را شكافته, خطوط رمزي را كه رسانه ها در ذهن افراد برنامه ريزي كرده اند پاك كرده و ديدگاه هاي خود را جايگزين برنامه ريزي رسانه اي نمايند(پاتر,1391,صص17و18).




فهرست مطالب:

چكيده
فصل اول: كليات تحقيق
مقدمه
1-1- طرح مسئله
1-2- اهميت و ضرورت تحقيق
1-3- هدف هاي تحقيق
1-4- سئوال هاي تحقيق
1-5- تعريف مفاهيم كليدي تحقيق
1-6- پيشينه تحقيق
1-6-1- پايان نامه ها
1-6-2- مقاله ها
فصل دوم: چارچوب مفهومي تحقيق
مقدمه
2-2- سبك زندگي
2-2-1- مفهوم سبك زندگي
2-2-2- ضرورت پديد آمدن سبك زندگي
2-4-3- ديدگاه هاي انديشمندان در حوزه سبك زندگي
2-4-3-1- وبر
2-4-3-2- وبلن
2-1- سواد رسانه اي
2-1-1- مفهوم سواد رسانه اي
2-1-2- رويكرد هاي سواد رسانه اي
2-1-3- هدف سواد رسانه اي
2-4-2- ديدگاه های اندیشمندان حوزه سواد رسانه ای
2-4-2-1- پاتر
2-4-2-2- تامن
2-4-2-3- هابز
2-3- رابطه سواد رسانه اي با سبك زندگي
2-4- چارچوب مفهومي تحقيق
فصل سوم: روش شناسي تحقيق
مقدمه
3-1- روش تحقيق
3-2- روش جمع آوري داده ها
3-3- جامعه آماري
3-4- حجم نمونه
3-5- روش نمونه گيري
3-6- تعريف نظري و عملي متغيرها
3-7- پايايي و روايي ابزار اندازه گيري
3-8- نحوه تجزيه و تحليل داده ها
فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده هاي آماري
مقدمه
4-1- يافته هاي توصيفي
4-2- یافته هاي تحليلي
فصل پنجم: نتيجه گيري, پيشنهادها و محدوديت هاي تحقيق
مقدمه
5-1- جمع بندی تحقیق
5-1-1- جمع بندی یافته های توصیفی
5-1-2- جمع بندی یافته های تحلیلی
5-2- نتیجه گیری
5-3- پیشنهادهاي تحقيق
5-3-1- پیشنهاد به مسئولان
5-3-2- پیشنهاد به محققان بعدی
5-4- محدودیت های تحقیق
منابع
پیوست


فهرست مطالب:
جدول
جدول نمونه گيري كرجسي و مورگان
جدول نتايج پايايي شاخص ها بر حسب ضريب آلفاي كرون باخ
جدول توزيع فراواني پاسخ گويان بر حسب جنسيت
جدول توزيع فراواني پاسخ گويان بر حسب سن
جدول توزيع فراواني گروه هاي سني بر حسب جنسيت
جدول توزيع درصدي پاسخ ها به گويه هاي درك محتواي پيام هاي رسانه اي
جدول شاخص هاي مركزي و پراكندگي درك محتواي پيام هاي رسانه اي
جدول توزيع فراواني درك محتواي پيام هاي رسانه اي
جدول توزيع درصدي پاسخ ها به گويه هاي آگاهي از اهداف پنهان پيام هاي رسانه اي
جدول شاخص هاي مركزي و پراكندگي آگاهي از اهداف پنهان پيام هاي رسانه اي
جدول توزيع فراواني آگاهي از اهداف پنهان پيام هاي رسانه اي
جدول توزيع درصدي پاسخ ها به گويه هاي گزينش آگاهانه پيام هاي رسانه اي
جدول شاخص هاي مركزي و پراكندگي گزينش آگاهانه پيام هاي رسانه اي
جدول توزيع فراواني گزينش آگاهانه پيام هاي رسانه اي
جدول توزيع درصدي پاسخ ها به گويه هاي نگاه انتقادي به پيام هاي رسانه اي
جدول شاخص هاي مركزي و پراكندگي نگاه انتقادي به پيام هاي رسانه اي
جدول توزيع فراواني نگاه انتقادي به پيام هاي رسانه اي
جدول توزيع درصدي پاسخ ها به گويه هاي تجزيه و تحليل پيام هاي رسانه اي
جدول شاخص هاي مركزي و پراكندگي تجزيه و تحليل پيام هاي رسانه اي
جدول توزيع فراواني تجزيه و تحليل پيام هاي رسانه اي
جدول شاخص هاي مركزي و پراكندگي سواد رسانه اي
جدول توزيع فراواني سواد رسانه اي
جدول توزيع درصدي پاسخ ها به گويه هاي رفتار با والدين
جدول شاخص هاي مركزي و پراكندگي متغير رفتار با والدين
جدول توزيع فراواني رفتار با والدين
جدول توزيع درصدي پاسخ به گويه هاي ارتباط با جنس مخالف
جدول شاخص هاي مركزي و پراكندگي ارتباط با جنس مخالف
جدول توزيع فراواني ارتباط با جنس مخالف
جدول توزيع درصدي پاسخ ها به گويه هاي رفتار در مدرسه
جدول شاخص هاي مركزي و پراكندگي رفتار در مدرسه
جدول توزيع فراواني رفتار در مدرسه
جدول توزيع درصدي پاسخ ها به گويه هاي نوع لباس پوشيدن
جدول شاخص هاي مركزي و پراكندگي نوع لباس پوشيدن
جدول توزيع فراواني نوع لباس پوشيدن
جدول توزيع درصدي پاسخ ها به گويه هاي تفريحات
جدول شاخص هاي مركزي و پراكندگي تفريحات
جدول توزيع فراواني تفريحات
جدول شاخص هاي مركزي و پراكندگي سبك زندگي
جدول توزيع فراواني سبك زندگي
جدول رابطه بين درك محتواي پيام هاي رسانه اي با رفتار با والدين
جدول رابطه آگاهي از اهداف پنهان پيام هاي رسانه اي با ارتباط با جنس مخالف
جدول رابطه گزينش آگاهانه پيام هاي رسانه اي با تفريحات
جدول رابطه تجزيه و تحليل پيام هاي رسانه اي با رفتار در مدرسه
جدول رابطه نگاه انتقادي به پيام هاي رسانه اي با نوع لباس پوشيدن
جدول رابطه هاي ديگر بين متغير مستقل و ابعاد آن با متغير وابسته
جدول رابطه سواد رسانه اي با جنسيت
جدول رابطه سبك زندگي با جنسيت


فهرست شكل ها
شكل
شكل شبكه مفهومي
شكل توزيع فراواني پاسخ گويان بر حسب جنسيت
شكل توزيع فراواني پاسخ گويان بر حسب سن
شكل توزيع فراواني گروه هاي سني پاسخ گويان به تفكيك جنسيت
شكل توزيع فراواني پاسخ ها به درك محتواي پيام هاي رسانه اي
شكل توزيع فراواني پاسخ ها به آگاهي از اهداف پنهان پيام هاي رسانه اي
شكل توزيع فراواني پاسخ ها به گزينش آگاهانه پيام هاي رسانه اي
شكل توزيع فراواني پاسخ ها به نگاه انتقادي به پيام هاي رسانه اي
شكل توزيع فراواني پاسخ ها به تجزيه و تحليل پيام هاي رسانه اي
شكل توزيع فراواني پاسخ ها به سواد رسانه اي
شكل توزيع فراواني پاسخ ها به رفتار با والدين
شكل توزيع فراواني پاسخ ها به ارتباط با جنس مخالف
شكل توزيع فراواني پاسخ ها به رفتار در مدرسه
شكل توزيع فراواني پاسخ ها به نوع لباس پوشيدن
شكل توزيع فراواني پاسخ ها به تفريحات
شكل توزيع فراواني پاسخ ها به سبك زندگي

دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 2630 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 144

حجم فایل:727 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل در قالب word و قابل ویرایش