تحقیق شناخت و مشخص ساختن ميزان بازنمايي عناصر و مولفه‌هاي هويت ملي

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی
چکیده:
پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوای مقوله‌ای میزان و نحوه بازنمایی هویت ملی در بخش خبری مشروح21:00شبکه اول سیما را مورد مطالعه قرار داده است. شبکه اول سیما یک شبکه سراسری و در سراسر کشور قابل در یافت بوده و بخش خبری مشروح21:00 آن از جمله بخش های خبری دیر پا و پر بیننده است. حجم نمونه این تحقیق 42 بخش خبري  بود كه  بازه زمانی آن،  شش ماه نخست سال از اول فروردين تا پايان شهريور  1392 را در بر می گرفت. هويت ملي در اين پژوهش در قالب شش مولفه جامعه‌اي، فرهنگي، سياسي، تاريخي، جغرافيايي و ديني كه مورد نظر بيشتر پژوهندگان اين  حوزه است مورد مطالعه قرار گرفت.  يافته‌هاي پژوهش حاضر نشان داد كه اين بخش خبري به بازنمايي هويت ملي توجه داشته و سه مولفه جامعه اي و سیاسی و دینی را بيش از ساير مولفه‌ها (فرهنگي، جغرافيايي و تاريخي) بازنمايي مي‌كند. همچنين اين پژوهش نشان داد كه بخش خبري مذكور در بازنمايي مظاهر هويت ملي به تكنيك‌هاي برجسته‌سازي و انگاره‌سازي توجه دارد و اين تكنيك‌ها را عموماً در غالب گزارش خبري بكار مي‌گيرد. در بحث ارزش‌هاي خبري يافته‌ها نشان داد كه بخش خبري 21:00 سيما براي گزينش و انتشار خبرهايي كه مستقيم يا غير مستقيم به هويت ملي و مولفه‌هاي مختلف آن مربوط مي‌شده بيشتر ارزش خبري دربرگيري و مجاورت را مدنظر قرار مي‌دهد. علاوه بر اين يافته‌ها نشان داد كه خبرهاي مرتبط با هويت ملي به شكل قابل ملاحظه اي تحت تاثير مناسبت‌هاي سیاسی ـ جامعه ای و مذهبی از جمله انتخابات رياست‌جمهوري و همچنين ماههاي رجب، شعبان و رمضان بازنمايي مي‌شوند. 


فهرست مطالب:
فصل 1:كليات طرح 
1ـ بيان مسئله/ موضوع 
1-1ابعاد هویت ملی
1-1ـ1 هویت ملی و جامعه ایران
1-2رسانه ها و هویت  
1-2-1خبر و رسانه های جمعی
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
1-4 اهداف تحقيق
1-4-1 هدف اصلی
1-4-1ـ1 اهداف فرعی
1ـ5 سوالات تحقیق
1ـ5ـ1 سوال اصلی
1ـ5ـ1ـ1 سوالات فرعی
فصل 2: مقدمه
2- نظریه ها و دیدگاههای هویت ملی
2-1- نظریه هویت جمعی هنری تاجفل
2-1-2 ریچارد جنکینز و هویت ملی
2-1-3 ابعاد هویت ملی
2-2 نظریه ها و دیدگاههای رسانه های جمعی
2-2-1 بازنمایی
2ـ2ـ1ـ1 نظریه بازنمایی «بی لاتور
2-2ـ2 عینیت گرایی
2-2-3 نظرية انگاره سازی
2-2ـ4 نظریه برجسته سازی
2-2-5 دروازه بانی پیام
2-2-6 ارزشهای خبری
2-2ـ7 ساخت و کارکرد رسانه ها
2-3 رسانه های جمعی و هویت
2-4 مرور پیشینه تحقیق
2-4ـ1 پیشینه تحقیق در میان پایان نامه های دانشگاهی
2-4ـ2 پیشینه تحقیق در میان مقاله های حوزه رسانه ها و هویت
2-5 چهارچوب نظری
2-6 مدل مفهومی تحقیق
فصل3: روش تحقيق 
3- روش تحقيق
3-1- جمعيت آماري
3-2 حجم نمونه
3-3 پایایی (اعتبار درونی) تحقیق
3-3-1 روایی (اعتبار بیرونی) تحقیق
3-4 مفاهیم اصلی تحقیق
3ـ5 تعریف نظری مقوله ها
3ـ5ـ1 تعریف عملیاتی مقوله ها
3-6 واحد تحلیل
3-6ـ1 مراحل کدگذاری
3-6ـ2 کدگذاری مقدماتی
3-6ـ3 دستورالعمل کدگذاری
3-7 چگونگی ورود و پردازش داده ها/ اطلاعات
فصل 4 تحلیل یافته ها
4ـ مقدمه؛ سیمای عمومی خبرهای هویت ملی در بخش خبری مشروح 21:00 شبکه یک سیما
4ـ1 توصیف داده های جداول و نمودارها
4ـ2 تحلیل جدول های دو بعدی و پاسخ به پرسش های تحقیق
4ـ2ـ1توصيف داده‌هاي جداول و نمودارهاي ابعاد شش‌گانۀ هويت ملي
4ـ2ـ2تحليل جدول‌هاي دو بعدي و پاسخ به پرسش‌هاي تحقيق
فصل5: نتيجه‌گيري
5- جمع بندي 
5-1 نتيجه‌گيري
5-2 پیشنهادهای تحقیق
5-2ـ1 پیشنهادهای پژوهشی
5ـ1ـ1 پیشنهادهای کاربردی
فهرست منابع
پیوست‌ها


دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 2621 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 126

حجم فایل:353 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و قابل ویرایش